Hoppa till innehåll

Att flytta in

Anmäl ändrad adress i god tid.

För att din post ska komma till din nya adress är det viktigt att du gör en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten. Du gör din anmälan till Svensk Adressändring per telefon eller via internet – www.adressandring.se.postman
Vid en flyttanmälan är det vissa myndigheter som automatiskt får dina nya adressuppgifter:

  • Försäkringskassan
  • Kommunala förvaltningar
  • Landsting
  • Pliktverket
  • Skatteregistret
  • Statliga personadressregistret (SPAR)
  • Svenska Kyrkan
  • Vägverkets bil- och körkortsregister

I övrigt måste du själv anmäla ändrad adress till föreningar, försäkringsbolag, banker, tidningar, vänner och bekanta osv. Du kan även mot avgift beställa eftersändning av din post från den gamla till den nya adressen. Kontakta Svensk Adressändring för mer information.

Flytta el och telefon.
När du flyttar måste du dels teckna ett elabonnemang på den nya adressen, dels avsluta ditt gamla abonnemang på den förra adressen. Kontakta din elleverantör för mer information.
Har du fast Telefon och Internet kontaktar du din leverantör för att begära flytt av dina abonnemang. 

Kontrollera att lägenheten är hel och ren.
Du har rätt att kräva att lägenheten är i bra skick och ordentligt städad när du flyttar in. Lägenheten besiktigas alltid innan en ny hyresgäst flyttar in, men det kan ändå finnas brister som inte har upptäckts.
Är du missnöjd med något är det viktigt att du omedelbart hör av dig till bostadsföretaget, så att problemen kan besiktigas och åtgärdas. Du kan exempelvis inte få ersättning för att den förra hyresgästen städat dåligt, om du själv har städat lägenheten efter att du flyttade in.

Kontrollera dina nycklar.
Vid inflyttningen får du ett antal originalnycklar – till lägenhet, port och tvättstuga osv. Dessa är alltid stämplade med ett speciellt nummer. Kontrollera att du har fått rätt nycklar och att antalet stämmer.
Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna.

Ta reda på service- och journummer.
Varje bostadsföretag har sina egna rutiner för felanmälan – vem man ringer, vilka tider som gäller, vad man gör om något händer på kvällar och helger. Ta reda på vilka rutiner som gäller i ditt bostadsföretag. Sätt gärna upp en lista med viktiga telefonnummer i anslutning till telefonen, så att du har nära till informationen när den behövs.

Se över din hemförsäkring.
En hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem. Därför bör du teckna en sådan, om du inte redan har en. En flytt är dessutom ett bra tillfälle att kolla upp vad försäkringen täcker. Kanske du flyttar från en mindre till en större lägenhet? Då ökar förmodligen mängden och värdet på dina ägodelar. Kontakta gärna ditt försäkringsbolag och gå igenom ditt försäkringsskydd. Vissa bostadsföretag erbjuder också sina hyresgäster förmånliga avtal med försäkringsbolag.

Kontrollera brandsäkerheten.
Det är alltid bråttom när det börjar brinna. Kontrollera därför utrymningsvägar och annat brandskydd i förväg, helst redan när du flyttar in. En brandvarnare är en billig livförsäkring för dig och din familj. Om det inte finns brandvarnare i lägenheten, bör du skaffa en sådan.

Betala hyran i tid.
Det är viktigt att hyran betalas i tid, annars riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Hos vissa bostadsföretag går det att betala hyran via autogiro eller e-faktura, vilket innebär att den dras direkt från ditt bankkonto. Kontakta bostadsföretaget för mer information.

Meddela om du är intresserad av eluppvärmd parkeringsplats.
I många områden finns möjlighet att hyra garageplats eller parkering med eller utan motorvärmare för bilen. Hör av dig till bostadsföretaget om du är intresserad av det. Ibland är det väntetid för sådana platser, så hör av dig i god tid.